VTI:n uusi 3-akselinen gyro on markkinoiden pienin ja vähävirtaisin

VTI Technologies tuo markkinoille maailman pienimmän ja vähävirtaisimman digitaalisen 3-akselisen kulmanopeusanturin. Electronica 2010 –messuilla esiteltävä uutuustuote on suunniteltu kuluttajaelektroniikan liikeohjaussovelluksiin.

CMR3000 hyödyntää toiminnassaan yhteistä inertiamassaa ja monen mittaussuunnan kytkettyä resonaattorirakennetta. Tämä poistaa akseleiden välisen ylikuulumisen ja tarvitsee toimiakseen vain yhden ajosilmukan. Patentoitu vaihesiirron mittaukseen perustuva yksinkertainen ja vähän virtaa kuluttava ilmaisuelektroniikka, sekä kiekkotasolla suunniteltu mekaaninen kvadratuurisignaali mahdollistavat erinomaisen stabiilisuuden todellisessa toimintaympäristössä.

Markkinoiden vähävirtaisin

CMR3000-anturi on 5 mA:n kulutuksellaan markkinoiden vähävirtaisin. Valmiustilan mahdollistamaa pulssitettua toimintaa hyödyntämällä anturin virrankulutus on tätäkin jopa kymmeniä prosenttiyksikköjä pienempi. Alhaisen virrankulutuksen ansiosta kannettavien laitteiden (esim. kauko-ohjainten) paristojen elinikä voi jopa kaksinkertaistua, mikä parantaa huomattavasti käyttökokemusta.

“Kolmiakselista gyroa hyödyntävien liikeenohjauslaitteiden markkina on vahvassa kasvussa. CMR3000-anturin alhainen virrankulutus, erinomainen herkkyyden stabiilisuus ja pieni koko ovat ominaisuuksia, jotka tuovat todellista lisäarvoa kuluttajaelektroniikan tuotteisiin”, sanoo VTI:n tuotepäällikkö Pekka Kostiainen.

CMR3000-anturi on optimoitu käyttöliittymä- ja pelisovelluksiin. Pelivaatimusten vuoksi anturin mittausalue on +/- 2000 dps ja valittavana on kaksi mittauskaistaa. Matkapuhelimissa kiekkotason pakkausteknologian mahdollistama pieni koko (3,1 x 4,2 x 0,8 mm) ja digitaaliset SPI ja I2C liitynnät ovat selkeitä vahvuuksia. “Paristojen eliniän tuplaaminen liiketunnistuksen sisältävissä laitteissa on niin ikään merkittävä etu”, Pekka Kostiainen lisää.

VTI:n uusi kulmanopeusanturi on ollut valikoiduilla asiakkailla testattavana viime kesästä lähtien. Massavalmistus ja sen myötä volyymitoimitukset käynnistyvät vuoden 2011 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Gyroon perustuva langaton kauko-ohjain

VTI:n asiakas kehittää parhaillaan langatonta kauko-ohjainta, joka perustuu CMR3000-anturiin ja kustannustehokkaaseen 8051 mikrokontrolleriin. Ensimmäisiä prototyyppejä esitellään VTI:n osastolla Electronica 2010 –messuilla.

VTI Technologies on kiihtyvyys-,  kallistus- ja kulmanopeusanturien johtava toimittaja kuljetusvälineisiin, lääketieteen sovelluksiin, instrumentteihin ja kuluttajaelektroniikan laitteisiin. VTI kehittää ja valmistaa piipohjaisia kapasitiivisia antureita hyödyntäen omaa 3D MEMS -teknologiaa. Lisätietoja internetistä www.muratamems.fi.

VTI Technologies Electronica 2010 –messuilla Münchenissä, Saksassa, 9.-12.11.2010, Halli 2, osasto nro 428.

Sten Stockmann, Vice President, Consumer Electronics, gsm 050 352 1881
Pekka Kostiainen, tuotepäällikkö, Consumer Electronics, puh. +358 9 879 181