VTI:n tutkimusjohtaja Heikki Kuismasta vuoden elektroniikkainsinööri

Elektroniikkainsinöörien seura ry (EIS) on palkinnut VTI Technologies Oy:n tutkimusjohtajan, diplomi-insinööri Heikki Kuisman vuoden elektroniikkainsinöörin arvonimellä Elkom 07 ECT –seminaarissa Helsingissä. Palkinnon perusteena on Heikki Kuisman pitkäjännitteinen työ mikromekaniikan kehittämisessä ja siihen perustuvan liiketoiminnan synnyttämisessä.

VTI:n tutkimusjohtajana Heikki Kuisman vastuulla on yrityksen tutkimustyö, konseptikehitys ja valmistusteknologioiden kehittäminen mikroelektroniikkamekaanisille (MEMS) antureille. Heikki Kuisma on ollut myös aktiivisesti mukana Euroopan teknologiaohjelmissa.

Kuisma on suorittanut DI tutkinnon TKK:lla 1978. Uransa alkuvaiheessa hän työskenteli VTT:n tutkijana ja vuonna 1980 Kuisma aloitti työskentelyn Vaisala Oyj:ssä tutkimusinsinöörinä MEMS-komponenttien parissa. VTI:n palveluksessa Kuisma on ollut yhtiön perustamisesta 1991 saakka, ja toiminut yhtiön tutkimusjohtajana vuodesta 2006.

Viestintäjohtaja Tiina Olkkonen, puh. 040 827 8844, tiina [dot] olkkonen [at] vti [dot] fi

Elektroniikkainsinöörien seura ry lyhyesti

Elektroniikkainsinöörien seura ry on yli 1100 insinöörin ja alan opiskelijan yhdistys, jonka toiminta-ajatuksena on kehittää suomalaista elektroniikka-alaa. Jäsenet edustavat elektroniikan eri haaroja kuten teollisuutta kauppaa, viranomaisia ja oppilaitoksia. EIS:lla on 29 yritysjäsentä teollisuuden, kaupan ja median alueelta.

Seura edistää jäsentensä tietämystä ja osaamista tekemällä kuukausittain vierailuja yrityksiin, tutkimuslaitoksiin, korkeakouluihin ja muihin oppilaitoksiin. Se antaa lausuntoja elektroniikan ja tietotekniikan asioista ja toimii yhteistyössä muiden yhdistysten kanssa. Oleellinen osa seuran toimintaa ovat myös kurssit ja seminaarit sekä säännöllisin väliajoin merkittävän alan tapahtuman, Elektroniikkapäivän, järjestäminen. www.eis.fi

VTI Technologies on pienkiihtyvyysantureiden globaali markkinajohtaja autoteollisuuden sovelluksissa sekä sydämentahdistimissa. Yhtiön liike- ja paineantureiden sovellusalueina ovat autoteollisuus, lääketiede, instrumentit sekä urheilu ja kannettavat päätelaitteet.

VTI:n kehittämien ja valmistamien, kapasitiiviseen 3D MEMS (MicroElectroMechanicalSystem) -teknologiaan perustuvien piipohjaisten antureiden sovellusaloja ovat kiihtyvyyden, kaltevuuden, iskujen, tärinän, kulmanopeuden ja paineen mittaukset.

VTI:n omistaa EQT III -pääomarahasto. Yhtiön vuoden 2006 liikevaihto oli 72,4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on noin 700. Kansainväliseen myynti- ja markkinointiverkostoon kuuluvat Suomen pääkonttorin ja maailmanlaajuisen partneriverkoston lisäksi toimistot Saksassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Vantaan lisäksi VTI:llä on valmistustoimintaa Meksikossa. Yli 99 % yhtiön tuotteista menee kansainvälisille markkinoille.