VTI:n kallistusanturit erittäin vaativiin käyttöympäristöihin

Autoteollisuus on pitkään ollut anturiteknologian johtava käyttäjä. Varsinkin pienkiihtyvyysantureita käytetään elektronisissa ajonvakaudenhallintajärjestelmissä havaitsemaan auton pieniä liikkeitä ja sivuluisua. Antureille asetettavat vaatimukset ovat erittäin ankarat. Anturin on siedettävä iskuja, tärinää ja likaa ja siitä huolimatta toimittava moitteettomasti -40°C pakkasesta +125°C kuumuuteen vähintään 15-20 vuotta.

Useimmissa autoteollisuuden ulkopuolisissakin sovelluksissa käytetään mielellään autoteollisuuden vaatimukset täyttäviä antureita. Hyödyntämällä tarkkaa, instrumenttitason kalibrointia ja lämpötilakompensointia saadaan aikaan erittäin suorituskykyisiä antureita käyttämällä autoteollisuuden vaatimukset täyttäviä antureita "rakennuspalikoina".

VTI Technologies on autoteollisuuden johtava pienkiihtyvyysanturien toimittaja. VTI tuottaa yli 25 miljoonaa anturielementtiä vuosittain. VTI:n T-sarjan kallistusanturit on suunniteltu erittäin vaativiin käyttöympäristöihin. Autoteollisuuden hyväksymiä osia käyttäen, mutta parantamalla spesifikaatioita lämpötila-alueella -25-+85°C on saatu aikaan erittäin suorituskykyisten kallistusanturien tuoteperhe.

SCA61T-, SCA100T- ja SCA103T-antureissa suorituskyky ja kestävyys yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla edulliseen hintaan. SCA103T-sarja on tuoteperheen tarkin. Siinä käytetään differentiaalimittausta kompensoimaan yhteismuotoisten häiriöiden ja kohinan vaikutukset. SCA103T-kallistusanturilla saavutetaan 0,001 asteen resoluutio ja alle 0,004 asteen pitkän ajan stabiilius - suoraan hyllystä otetulla vakiotuotteella.

T-sarjan ylivaimennetulla taajuusvasteella varustettu lujarakenteinen anturielementti mahdollistaa luotettavan ja tarkan mittauksen vaikeissakin oloissa. MEMS-anturien paras iskunkestävyys takaa virheettömät mittaustulokset liikkuvissa koneissa, ajoneuvoissa, lentokoneissa, rakennuskoneissa ja kannettavissa laitteissa.

T-sarjan antureiden hinta on 24 euroa kappaleelta tuhannen kappaleen erissä. Kaikki T-sarjan anturit ovat massatuotannossa.

Myyntijohtaja Harry Lilja, Medical & Instruments, VTI Technologies Oy, puh. 040 725 9549, harry.lilja(a)vti.fi
Viestintäjohtaja Tiina Olkkonen, VTI Technologies Oy, puh. 040 827 8844, tiina.olkkonen(a)vti.fi

VTI Technologies on pienkiihtyvyysantureiden globaali markkinajohtaja autoteollisuuden sovelluksissa sekä sydämentahdistimissa. Yhtiön liike- ja paineantureiden sovellusalueina ovat autoteollisuus, urheilu ja vapaa-aika, lääketieteelliset sovellukset ja instrumentit sekä (kädessä pidettävät) päätelaitteet. VTI:n kehittämien ja valmistamien kapasitiiviseen 3D MEMS (MicroElectroMechanicalSystem) -teknologiaan perustuvien piipohjaisten antureiden sovellusaloja ovat kiihtyvyyden, kaltevuuden, iskujen, tärinän, kulmanopeuden ja paineen mittaukset. VTI:n omistaa EQT III -pääomarahasto. Yhtiön vuoden 2006 liikevaihto oli 72.4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 700. Kansainväliseen myynti- ja markkinointiverkostoon kuuluvat Suomen pääkonttorin ja maailmanlaajuisen partneriverkoston lisäksi toimistot Saksassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Vantaan lisäksi VTI:llä on valmistustoimintaa Meksikossa. VTI:n tuotannosta yli 99 % menee vientiin.