VTI Technologies lanseeraa CMR3100-gyroskoopin: Maailman pienin gyro puolittaa virrankulutuksen

VTI lanseeraa uuden digitaalisen, 3-akselisen kulutuselektroniikan sovelluksiin suunnitellun CMR3100-kulmanopeusanturin. CMR3100 päihittää kaikki kilpailijansa merkittävästi alhaisemman virrankulutuksen ja pienen kokonsa ansiosta ja osoittaa, että VTI on jälleen kerran rikkonut MEMS*-teknologian rajoja.

”Vuosi sitten lanseerasimme CMR3000-anturin, joka oli tuolloin maailman pienin ja vähävirtaisin gyro kulutuselektroniikan sovelluksiin. Tuotteen massavalmistus käynnistyi vuonna 2011. Tämä oli kuitenkin vasta alkua, sillä päätimme vastata nopeasti kasvavaan gyrokysyntään ja liiketunnistussovellusten kasvuun tuomalla markkinoille tätäkin paremman ratkaisun. CMR3100-anturi haastaa kaikki markkinoilla nyt saatavilla olevat kulmanopeusanturit pienen kokonsa, korkean suorityskykynsä ja pienimmän virrankulutuksensa ansiosta”, kertoo VTI:n tuotepäällikkö Juha Lahtinen.

CMR3100 on optimoitu parantamaan käyttöliittymäkokemusta erityisesti paristo- ja akkukäyttöisissä kannettavissa laitteissa kuten osoitinlaitteissa, matkapuhelimissa ja tableteissa. CMR3100-anturin pieni 3x3mm² :n koko on merkittävä etu, sillä sen ansiosta anturi soveltuu hyvinkin pieniin kannettaviin laitteisiin.

Kompaktin kokonsa lisäksi CMR3100 päihittää kaikki kilpailijansa erittäin alhaisen virrankulutuksen ansiosta. ”Markkinoilla olevien gyrojen korkea virrankulutus on rajoittanut antureiden käyttöä käytännön sovelluksissa”, vahvistaa Juha Lahtinen. ”Uuden CMR3100-anturin virrankulutus on saatu aivan toiselle tasolle: anturi kuluttaa aktiivitilassa vain 2.5mA. Näin alhaisen virrankulutuksen ansiosta gyroa voidaan käyttää entistä enemmän ja vastaavasti kannettavien laitteiden akkua tarvitsee ladata entistä harvemmin.”
Matalasta virrankulutuksestaan huolimatta CMR3100 tarjoaa käyttäjälleen joustavaa muunneltavuutta mittausaluevalintojen ja digitaalisten signaalinsuodatusoptioiden kautta. Tarvittaessa CMR3100 voi varastoida mittadataa puskurimuistiinsa vähentäen järjestelmän mikrokontrollerin kuormitusta.

Tule tutustumaan CMR3100-anturiin 2012 International CES –messuille Las Vegasiin 10-13.1.2012. VTI Technologiesin osasto sijaitsee MEMS TechZonessa, South 2 Hall, osasto nro 25218.

VTI Technologies lyhyesti
VTI Technologies Oy on kiihtyvyys-, kallistus- ja kulmanopeusanturien johtava toimittaja kuljetusvälineisiin, terveysteknologian sovelluksiin, instrumentteihin ja  kulutuselektroniikan laitteisiin. Käyttökohteissaan VTI:n tuotteet parantavat turvallisuutta ja elämänlaatua. VTI kehittää ja valmistaa piipohjaisia kapasitiivisia antureita hyödyntäen omaa 3D MEMS -teknologiaa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli 75,8 miljoonaa euroa. Lisätietoja VTI:stä internetissä www.muratamems.fi. (*MEMS=mikroelektromekaaninen järjestelmä)

Sten Stockmann, Vice President, Consumer Electronics, puh. 050 352 1881
Juha Lahtinen, Product Manager, Consumer Electronics, puh. 09 879 181