VTI mittaa lentokoneiden rengaspainetta

VTI Technologies Oy toimittaa MEMS-teknologiaan perustuvia paineanturielementtejä Crane Aerospace & Electronicsille käytettäviksi SmartStem™-rengaspaineen valvontajärjestelmässä. Kapasitiivinen paineanturielementti asennetaan renkaan täyttöventtiiliin, jolloin päivittäinen rengaspaineen tarkistus käy nopeasti, helposti, tarkasti ja dokumentoituu automaattisesti. Kyseessä on passiivinen teknologia, jonka käyttövirta tulee ulkoisesta lukijasta tai lukulaitteesta. Järjestelmän etuna on, ettei se sisällä paristoja tai muita voimanlähteitä eikä johdotusta.

Oikea rengaspaine on äärimmäisen tärkeää niin turvallisuuden kuin lentokoneen käytön taloudellisuuden kannalta. VTI:n mittausfilosofialla voidaan painetta mitata helposti ja kustannustehokkaasti jopa äärimmäisen vaikeissa oloissa. VTI:n paineanturin avulla SmartStem™ on muodostunut uudeksi rengaspaineen mittauksen standardiksi. Sillä saavutetaan pienempi renkaan kuluminen, parempi luotettavuus ja alemmat lentokoneen käyttökustannukset.

VTI kehittää kilpailukykyisin ominaisuuksin varustettuja antureita erilaisiin autoteollisuuden, lääketieteen, urheilun ja vapaa-ajan sovelluksiin sekä instrumentteihin ja kannettaviin päätelaitteisiin. Erittäin laajan kokemuksensa ja tehokkaiden valmistusprosessiensa ansiosta VTI pystyy kehittämään tuotteita käytettäviksi sovelluksissa, joissa olennaisia vaatimuksia ovat pieni virrankulutus ja hyvä lämpötilavakaus.

"Rengaspaineen mittaussovellusten kysyntä kasvaa. VTI tarjoaa MEMS-teknologiaan perustuvia kapasitiivisia mittausratkaisuja, jotka kuluttavat erittäin vähän virtaa yli 10 gigaohmin rinnakkaisvastuksella. Näitä ominaisuuksia arvostetaan erityisesti lentokoneteollisuudessa. VTI:n paineanturit tarjoavat erinomaisen lämpötilavakauden lisäksi myös erittäin korkean resoluution erityisesti sellaisissa sovelluksissa, joissa on mitattava hyvin pieniä paineen vaihteluita," kertoo Rick Russell, VTI Technologiesin Pohjois-Amerikan myynti- ja markkinointijohtaja.

Kuva
pressure sensing element.jpg

Tiina Olkkonen, viestintäjohtaja, VTI Technologies Oy, tiina [dot] olkkonen [at] vti [dot] fi, puhelin 040 827 8844
Rick Russell, myynti- ja markkinointijohtaja, Pohjois-Amerikka, VTI Technologies,rick [dot] russell [at] vtitechnologies [dot] com (mailto:rick [dot] russell [at] vtitechnologies [dot] com), puhelin +1 313 425 0850

VTI Technologies on pienkiihtyvyysantureiden globaali markkinajohtaja autoteollisuuden sovelluksissa sekä sydämentahdistimissa. Yhtiön liike- ja paineantureiden sovellusalueina ovat autoteollisuus, lääketiede, instrumentit sekä urheilu ja kannettavat päätelaitteet.

VTI:n kehittämien ja valmistamien, kapasitiiviseen 3D MEMS (MicroElectroMechanicalSystem) -teknologiaan perustuvien piipohjaisten antureiden sovellusaloja ovat kiihtyvyyden, kaltevuuden, iskujen, tärinän, kulmanopeuden ja paineen mittaukset.

VTI:n omistaa EQT III -pääomarahasto. Yhtiön vuoden 2006 liikevaihto oli 72,4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on noin 700. Kansainväliseen myynti- ja markkinointiverkostoon kuuluvat Suomen pääkonttorin ja maailmanlaajuisen partneriverkoston lisäksi toimistot Saksassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Vantaan lisäksi VTI:llä on valmistustoimintaa Meksikossa. Yli 99 % yhtiön tuotteista menee kansainvälisille markkinoille.

Crane Aerospace & Electronics lyhyesti
Crane Aerospace & Electronics toimittaa järjestelmiä ja komponentteja kriittisiin ilmailu- ja puolustussovelluksiin. Tuote- ja palvelutarjonta on jaettu ratkaisualueisiin, joita ovat laskeutumisjärjestelmäratkaisut, anturi- ja tekniikkaratkaisut, nestejärjestelmäratkaisut, sähköiset ratkaisut, mikroaaltojärjestelmäratkaisut, elektroniset valmistusratkaisut, mikroelektroniikkaratkaisut ja matkustamoratkaisut. Yhtiön tavaramerkkejä ovat ELDEC, General Technology, Hydro-Aire, Interpoint, Keltec, Lear Romec, Olektron, P.L. Porter ja Signal Technology. Lisätietoja Crane Aerospace & Electronicsista osoitteesta www.craneae.com.

Crane Aerospace & Electronics kuuluu monialayritykseen Crane Co., joka valmistaa teknisesti pitkälle kehitettyjä teollisuustuotteita. Crane Co. on listattu New Yorkin pörssissä (NYSE: CR). Lisätietoja Cranesta osoitteesta www.craneco.com.