VTI laajentaa kuluttajaelektroniikan gyroihin ja ajastinlaitteisiin

MEMS-teknologian edelläkävijä haastaa markkinoilla olevat ratkaisut

VTI Technologies, mikroelektromekaanisen (MEMS) teknologian edelläkävijä jo 20 vuoden ajan, laajentaa tuotetarjontaansa kuluttajaelektroniikkaan. VTI on jo nyt markkinajohtaja autoteollisuuden matalan kiihtyvyyden antureissa ja erittäin vähävirtaisissa sydänmentahdistimien antureissa.

”Hyödynnämme osaamistamme huippusuorituskykyisissä MEMS-tuotteissa ja tarjoamme  kuluttajaelektroniikkateollisuudelle ratkaisuja, jotka haastavat markkinoilla nyt olevat tuotteet”, sanoo VTI:n toimitusjohtaja Markku Hirvonen.

Ajoitus on täydellinen. Kuluttajaelektroniikan MEMS-markkinat kasvavat rajusti liiketunnistuksen tultua vakiovarusteeksi yhä useampaan käyttöliittymäsovellukseen esimerkiksi matkapuhelimissa, peliohjaimissa ja televisioiden kaukosäätimissä. Gyroskooppimarkkina on erityisen kiinnostava.

VTI toi markkinoille ensimmäisenä MEMS-yhtiönä vuonna 2009 maailman pienimmän ja vähävirtaisimman kolmiakselisen kiihtyvyysanturin, CMA3000:n, joka perustui kiekkotason pakkausteknologiaan. Nyt VTI hyödyntää tätä samaa teknologiaa gyroskooppiin. VTI:n uusi kuluttajaelektroniikan gyro esitellään Electronica-messuilla Münchenissä marraskuussa. Tuote päihittää markkinoilla olevat gyroskoopit niin pienen kokonsa, matalan virrankulutuksensa kuin suorituskykynsäkin ansiosta.
Hirvosen mukaan piipohjaiset MEMS-oskillaattorit muodostavat toisen erittäin mielenkiintoisen markkinan.

”MEMS-pohjaisten ajastin- ja taajuushallintalaitteiden markkinapotentiaali on valtava. Näissä tuotteissa riittävän hyvään tarkkuuteen ja stabiilisuuteen pääseminen on ollut haasteellista. Me VTI:llä uskomme, että olemme onnistuneet tekemään merkittävän teknologisen läpimurron tällä saralla”, Hirvonen jatkaa.

Joustava tuotantostrategia

Yhtiön uusi strategia vaikuttaa myös tuotantoon joustavuus- ja kustannustehokkuusvaatimusten kasvaessa. ”Tuotekehityksemme sekä kuljetusväline- ja lääketiedeteollisuuden tuotteiden valmistus keskittyy edelleen Vantaan Martinlaaksoon. Sen sijaan kuluttajaelektroniikan tuotteiden massavalmistukseen hyödynnämme ulkoistettua toimitusketjua. Tämä tuotantomalli takaa meille parhaat mahdollisuudet menestyä kaikilla kolmella liiketoiminta-alueellamme”, Hirvonen sanoo.

VTI Technologies on kiihtyvyys-,  kallistus- ja kulmanopeusanturien johtava toimittaja kuljetusvälineisiin, lääketieteen sovelluksiin, instrumentteihin ja kuluttajaelektroniikan laitteisiin. VTI kehittää ja valmistaa piipohjaisia kapasitiivisia antureita hyödyntäen omaa 3D MEMS -teknologiaa. Lisätietoja internetistä www.muratamems.fi.

VTI Technologies Electronica 2010 –messuilla Münchenissä, Saksassa, 9.-12.11.2010,  Halli 2, osasto nro 428.

Lisätietoja: Markku Hirvonen, toimitusjohtaja, puhelin 09 8791 8609
Sten Stockmann, Vice President, Consumer Electronics, gsm 050 352 1881