Tarkka navigointi nyt mahdollista satelliittipaikannuksen katveessa

VTI:ltä sisätilan navigointiratkaisu uutta anturiteknologiaa hyödyntäen

VTI Technologies soveltaa MEMS-anturiteknologiaa uudella tavalla jalankulkijan käyttöön tarkoitetussa sisätilan navigointiratkaisussaan. Uusi sovellus on suunniteltu esiteltäväksi CES 2009 -messuilla tammikuussa Las Vegasissa, Yhdysvalloissa. Pieni, rinnalle asetettava mittalaite jäljittää jalankulkijan sijainnin, nopeuden ja matkan. Ratkaisu perustuu laitteessa olevien anturien mittaamaan tietoon ja on oivallinen navigointisovelluksissa, joissa ei ole mahdollista hyödyntää satelliittipaikannusta. Ratkaisun tavoitteena on esitellä anturiteknologian kehittymisen myötä avautuneita sovellusmahdollisuuksia sekä pohjustaa uusia, vuonna 2009 julkaistavia tuotteita.

Uusi sisätilan navigointiratkaisu perustuu VTI Technologiesin MEMS-teknologiaan, VTI:n suunnittelemiin algoritmeihin sekä VTI:n erittäin vähävirtaiseen kolmeakseliseen kiihtyvyysanturiin, joka mittaa jalankulkijan nopeuden ja kuljetun matkan. VTI:n kiihtyvyysanturi soveltuu erityisesti pieniin paristokäyttöisiin laitteisiin vähäisen 10µA virrankulutuksensa ansiosta. Mitatut matka- ja nopeustiedot siirtyvät suuntayksikköön, joka hyödyntää VTI:n gyroteknologiaa ulkopuolisen toimittajan magnetometrin lisäksi. Suuntayksikön analysoimat tiedot siirretään Bluetooth–radiolla  tietokoneeseen, josta jalankulkijan liikkeitä voidaan seurata ruudussa näkyvällä kartalla reaaliajassa.

"Antureihin pohjautuva navigointi avaa uusia, jännittäviä sovellusmahdollisuuksia tilanteissa, joissa satelliittipaikannusta ei voida hyödyntää tai joissa tulokset jäisivät signaalin heikkouden vuoksi epätarkoiksi. Antureihin pohjautuva navigointi mahdollistaa esimerkiksi ostoskeskuksissa asiakkaan sijaintiin perustuvien palveluiden laajentamisen, tai erilaisten turva- ja urheiluratkaisujen kehittämisen ja parantamisen," sanoo VTI:n markkinointijohtaja Sten Stockmann.

Markkinointijohtaja Sten Stockmann, puh. +358 50 352 1881, etunimi [dot] sukunimi [at] vti [dot] fi

VTI Technologies lyhyesti:

VTI Technologies on johtava kiihtyvyys-, kallistus-, liike- ja paineanturien toimittaja autoteollisuudelle, lääketieteen ja instrumenttisovelluksiin sekä kuluttajatuotteisiin. VTI kehittää ja tuottaa piipohjaisia kapasitiivisia antureita omalla 3D MEMS mikroelektromekaanisella teknologiallaan.