Suunnittelun vapautta ja suorituskykyä: VTI Technologies lanseeraa joustavan anturifuusioratkaisun

Vapaus suunnitella ratkaisuja, joissa yhdistyvät  eri liikeanturien parhaat puolet. Kyky saada antureista irti entistä tarkempia ja täydellisempiä mittaustuloksia. Tässä muutama VTI:n anturifuusion tarjoama ominaisuus.

“Liikettä tunnistavien kulutuselektroniikkalaitteiden suunnittelijat kohtaavat tänä päivänä aivan uudenlaisia haasteita, sillä aiempaa täydellisemmän liiketunnistustiedon saamiseksi tarvitaan yhä useampia antureita”, sanoo VTI:n Consumer Electronics –liiketoiminnan kehityspäällikkö Pekka Kostiainen. ”Monet älylaitteet sisältävät nykyään kiihtyvyysanturin, kulmanopeusanturin ja magnetometrin. Näiden avulla laitteen asento ja liiketila - kappaleen kuusi vapausastetta - voidaan määritellä yksikäsitteisesti. Miten näiden anturien mittaustiedot saadaan parhaiten yhdistettyä? Jotkut anturivalmistajat tarjoavat anturifuusioratkaisuja, jotka on kehitetty toimimaan vain heidän omien antureidensa kanssa. Meidän mielestämme tämä ei ole paras ratkaisu. Siksi halusimme tarjota laitevalmistajille enemmän vapauksia sekä suunnitteluun että komponenttien hankintaan. VTI:n kehittämä anturifuusioratkaisu onkin joustava ja sitä voidaan hyödyntää useiden eri valmistajien antureiden kanssa.”

VTI:n anturifuusio on 9-akselinen kuuden vapausasteen anturifuusio Android-laitteille. Se pitää sisällään koko ohjelmistopinon komponenttiajurista sovellusrajapintaan asti. Tähän asti käytetty ohjelmistoalusta on Android 2.3 Gingerbread, mutta ohjelmisto tullaan lähiaikoina päivittämään Android 4.0 Ice Cream Sandwitchiin. Ohjelmistokehitys on puolestaan tehty Texas Instrumentsin OMAP4-kehitysympäristössä. Jatkossa tullaan tukemaan myös muita prosessoriympäristöjä. Toteutuksen tehokkuuden ansiosta prosessorikuorma ja muistinkulutus ovat pieniä.

VTI:n anturifuusio sisältää maailman pienimmän ja vähävirtaisimman kulutuselektroniikan gyron, CMR3100:n, jonka VTI lanseeraa niin ikään 2012 International CES –messuilla. CMR3100 kuluttaa aktiivitilassaan vain 2.5mA ja soveltuu vähävirtaisuutensa ja pienen kokonsa ansiosta erityisen hyvin kannettaviin laitteisiin parantaen merkittävästi laitteiden käyttökokemusta.

Tule tutustumaan VTI:n anturifuusioon ja CMR3100-anturiin 2012 International CES –messuille Las Vegasiin 10-13.1.2012. VTI Technologiesin osasto sijaitsee MEMS TechZonessa, South 2 Hall, osasto nro 25218.

VTI Technologies lyhyesti
VTI Technologies Oy on kiihtyvyys-, kallistus- ja kulmanopeusanturien johtava toimittaja kuljetusvälineisiin, terveysteknologian sovelluksiin, instrumentteihin ja  kulutuselektroniikan laitteisiin. Käyttökohteissaan VTI:n tuotteet parantavat turvallisuutta ja elämänlaatua. VTI kehittää ja valmistaa piipohjaisia kapasitiivisia antureita hyödyntäen omaa 3D MEMS -teknologiaa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2010 oli 75,8 miljoonaa euroa. Lisätietoja VTI:stä internetissä www.muratamems.fi.

Sten Stockmann, Vice President, Consumer Electronics, puh. 050 352 1881
Pekka Kostiainen, Business Development Manager, Consumer Electronics, tel. +358 9 879 181
E-mail: etunimi [dot] sukunimi [at] vti [dot] fi