De Havilland - lentäjänkellossa korkeuden mittaus uudelle tasolle antureilla

Sveitsiläisen De Havillandin valmistamissa lentäjänkelloissa käytetään VTI Technologiesin paineantureita, joilla toteutetaan tarkat barometri- ja korkeusmittaritoiminnot. De Havilland -lentäjänkellot tallentavat nousu- ja laskuajat sekä lentoajan sekä lentokohtaisesti että kokonaisaikana.

”De Havilland -lentäjänkellot ovat lentäjien kehittämiä”, sanoo Jean-Daniel Carrard, lentäjä ja JDC Electronic SA:n toimitusjohtaja. ”De Havilland -kelloissa on ainutlaatuisia innovaatioita, jotka parantavat lentotietojen täsmällisyyttä ja kellon käytettävyyttä. DH-02-mallissa on VTI:n SCP1000-paineanturi, jonka avulla korkeus voidaan arvioida yhden jalan (30 cm) tarkkuudella. Täysin uudenlainen käyttöliittymä perustuu pyörivään kehään, ja sen avulla käyttäjä voi säätää korkeuden ja paineen aivan kuten lentokoneen kojetaulussa sekä asettaa ajan. Nämä älykkäät toiminnot ovat nyt ensi kertaa rannekellossa.  Lisäksi De Havilland -kellojen toimintoja ohjataan tarkasti valmistajan kehittämällä uudella magneettikenttiin perustuvalla ohjausjärjestelmällä.”

”On hienoa tehdä yhteistyötä JDC Electronic SA:n kanssa. Yhtiö tunnetaan useiden kuuluisien sveitsiläisten kellomerkkien suunnittelukumppanina”, sanoo Heikki Timonen, VTI:n SCP1000 -paineanturin tuotepäällikkö. ”Huipputason lentäjänkello asettaa erittäin kovat vaatimukset paineanturille. Tässä vaativassa sovelluksessa paineanturin kelpoisuuteen vaikuttavat avainasiat ovat tarkka korkeustieto, stabiilius ja kestävä rakenne.”

VTI:n paineanturin tarkkuus mahdollistaa jopa alle metrin korkeuserojen ilmaisemisen. Tämän tiedon avulla De Havilland -kello tuottaa ilmailijalle tietoa useissa erilaisissa toimintatilanteissa: korkeus (metriä/jalkaa), QFE-korkeus (hPa/Hg), lentopinta (FL), QFE ja QNH (hPa/Hg) sekä barometrin mittauksen kehityssuunta (hPa/Hg).

tuotepäällikkö Heikki Timonen, puh. 050 385 3155,  heikki [dot] timonen [at] vti [dot] fi

viestintäjohtaja Tiina Olkkonen, puh. 040 827 8844, tiina [dot] olkkonen [at] vti [dot] fi

JDC ELECTRONIC SA lyhyesti

JDC ELECTRONIC, jonka Jean-Daniel Carrard oli perustanut vuonna 1981, muuttui JDC ELECTRONIC SA nimiseksi osakeyhtiöksi 1984. JDC ELECTRONIC SA keskittyy urheilussa käytettävien mittalaitteiden kehittämiseen ja valmistukseen. Sen tuotteita on nykyään saatavilla kaikkialla maailmassa. JDC ELECTRONIC SA tunnetaan maailman markkinajohtajana tuulenmittauslaitteiden alalla. www.dehavilland-watches.com

VTI Technologies on pienkiihtyvyysantureiden globaali markkinajohtaja autoteollisuuden sovelluksissa sekä sydämentahdistimissa. Yhtiön liike- ja paineantureiden sovellusalueina ovat autoteollisuus, lääketiede, instrumentit sekä urheilu ja kannettavat päätelaitteet. VTI:n kehittämien ja valmistamien kapasitiiviseen 3D MEMS (MicroElectroMechanicalSystem) -teknologiaan perustuvien piipohjaisten antureiden sovellusaloja ovat kiihtyvyyden, kaltevuuden, iskujen, tärinän, kulmanopeuden ja paineen mittaukset. VTI:n omistaa EQT III -pääomarahasto. Yhtiön vuoden 2006 liikevaihto oli 72,4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä on noin 700. Kansainväliseen myynti- ja markkinointiverkostoon kuuluvat Suomen pääkonttorin ja maailmanlaajuisen partneriverkoston lisäksi toimistot Saksassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Vantaan lisäksi VTI:llä on valmistustoimintaa Meksikossa. Yli 99 % yhtiön tuotteista menee kansainvälisille markkinoille.