Anturivalmistaja VTI Technologies teki jälleen liikevaihtoennätyksen

3D MEMS –anturivalmistaja VTI Technologies rikkoi jälleen liikevaihtoennätyksensä. Konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna 18 prosentilla 89,3 miljoonaan euroon (75,8 milj. euroa vuonna 2010).

”Viime vuosi oli liikevaihdolla mitattuna VTI:n koko historian vahvin vuosi pääasiassa autoteollisuuden ja asiakaskohtaisten tuotteiden vahvan kysynnän ansiosta”, kommentoi VTI:n toimitusjohtaja Markku Hirvonen. ”VTI:n tuotteet valittiin useaan merkittävään asiakasprojektiin ja erityisesti terveysteknologian tuotteissa kysyntä jatkui hyvänä koko vuoden.”

Markkinatutkimusyritys IHS on arvioinut MEMS-komponenttien kokonaismarkkinan kasvaneen 7,97 miljardiin dollariin vuonna 2011. MEMS-tuotteiden kysyntä autoteollisuudessa kasvoi edelleen viime vuonna. Tärkeimpiä kasvun vetureita ovat autojen kasvaneiden valmistusmäärien lisäksi ajovakauden hallintajärjestelmien yleistyminen ja VTI:n  laajentunut tuotevalikoima.  Ajovakauden hallintajärjestelmät tulevat lakisääteisiksi kaikilla VTI:n päämarkkina-alueilla ja VTI on laajentanut tuotetarjontaansa kattamaan sekä kiihtyvyyden että kulmanopeuden mittaukset.

Myös terveysteknologian sovelluksissa kysyntä jatkui vahvana. MEMS-sovellusten on arvioitu lisääntyvän voimakkaasti terveysteknologian laitteissa tulevina vuosina väestön ikääntyessä ja terveydenhuollon kustannusten noustessa.

Kulutuselektroniikka oli edelleen voimakkaimmin kasvava MEMS-markkina. MEMS-tuotteet – erityisesti kulmanopeusanturit eli gyroskoopit – yleistyvät kulutuselektroniikan tuotteissa ja markkinapotentiaali on kasvanut merkittävästi. VTI aloitti edellisenä vuonna lanseeratun kulutuselektroniikan sovelluksiin suunnitellun 3-akselisen kulmanopeusanturin volyymituotannon ja seuraavan tuoteversion kehittämisen.

VTI Technologies on kiihtyvyys-,  kallistus- ja kulmanopeusanturien johtava toimittaja kuljetusvälineisiin, terveysteknologian sovelluksiin, instrumentteihin ja  kulutuselektroniikan laitteisiin. Käyttökohteissaan VTI:n tuotteet parantavat mm. turvallisuutta ja elämänlaatua. VTI kehittää ja valmistaa piipohjaisia kapasitiivisia antureita hyödyntäen omaa 3D MEMS -teknologiaa. Yhtiö siirtyi 30.1.2012 japanilaisen Muratan omistukseen. Lisätietoja VTI:stä ja vuoden 2011 tilinpäätöksestä internetissä www.muratamems.fi.

Murata Manufacturing lyhyesti
Murata Manufacturing Co., Ltd. on maailman johtavia keraamispohjaisten elektroniikkakomponenttien ja moduulien suunnittelijoita ja valmistajia. Konsernin liikevaihto on 618 miljardia jeniä eli noin 6,1 miljardia euroa. Muratalla on henkilöstöä ja tuotantoa maailmanlaajuisesti. Lisätietoja internetissä www.murata.com.

Markku Hirvonen, toimitusjohtaja, VTI Technologies Oy, Tel. +358 (0)9 879 181, www.muratamems.fi